Één game voor alle serious games en apps m.b.t. bewegen!

Er zijn verschillende serious games en apps die gericht zijn op bewegen. Van valpreventie games voor ouderen tot apps die inactieve kinderen meer moeten laten bewegen en alles wat er tussenin valt. Vaak zie je dat deze serious games en apps door een stichting, gemeente of instelling geïnitieerd worden en de eigen doelgroep het gaat gebruiken. Er komt geen opschaling zodat bijvoorbeeld heel Nederland het gaat gebruiken en zo ontstaan er veel verschillende games die beperkt gebruikt worden. Er zijn dus verschillende apps en gebruikers kunnen er dus meerdere tegelijk gebruiken maar missen de onderlinge verbinding. Doordat elke app geïsoleerd werkt, kun je bijvoorbeeld teveel oefeningen doen of oefeningen uit verschillende apps doen die elkaar tegenwerken. Bovendien mist de adaptiviteit, de app past zich niet aan de speler aan waardoor de opdrachten soms te moeilijk of te makkelijk zijn of misschien juist compleet gecontra-indiceerd zijn. Kortom: Er is veel op het gebied van bewegen en sport maar de onderlinge samenhang en adaptiviteit mist.

Consortium opgericht
Tijdens verschillende samenwerkingsprojecten tussen de Hanze Hogeschool, UMCG Centrum voor Revalidatie (Beatrixoord), Huis voor de Sport Groningen en 8D Games kwamen bovenstaande problemen naar boven. Daarom besloten we de handen ineen te slaan en een consortium op te richten die als doel stelt hier een oplossing voor te vinden. We hebben een aanvraag gedaan bij Centre of Expertise Healthy Ageing om hier onderzoek naar te doen en die is gelukkig toegekend.
We kunnen nu dus serieus aan de slag!

Het onderzoek gaat over een tool waar alle serious games en apps rondom bewegen aan gekoppeld kunnen worden. In eerste instantie richten we ons op inactieve kinderen maar later willen we het voor alle leeftijden inzetten. Dus als je oma een valpreventie game thuis speelt en daarna een stukje gaat wandelen en dat trackt op een stappenteller dan worden beide activiteiten in deze tool verzamelt. Via gamification zal je in de tool worden gestimuleerd tot gezond beweeggedrag. Je kan bijvoorbeeld punten verzamelen of extra opties unlocken. Daarnaast zal de tool ook advies geven: Als je vooral je benen traint krijg je het advies om ook oefeningen voor je bovenlijf te doen. Of als het spel te moeilijk is, zal het automatisch makkelijker worden waardoor je niet afhaakt maar blijft bewegen. Door deze adaptiviteit zal het plezier in bewegen toenemen en het effect van de oefeningen ook. Want sporten en bewegen moet natuurlijk wel goed zijn voor de gezondheid.

Gebruikers onderzoek
Het doel is een tool te ontwikkelen waar de gebruiker ook echt baat bij heeft. Er zijn al genoeg apps en games die door niemand gebruikt worden. Hiervoor moeten we dus echt in contact treden met eindgebruikers. Daarom zijn we ook blij dat het consortium zo divers is want de potentiele gebruikers zitten al in het consortium. Er is al onderzoek gedaan en aanvullend zullen we interviews met betrokken partijen doen. Waar liggen de behoeftes, welke knelpunten en uitdagingen zijn er? Aangezien we vanuit design thinking werken, blijft de eindgebruiker een vast onderdeel in de ontwikkeling waarbij we steeds al onze aannames testen op de eindgebruikers. Zo krijgen we de optimale tool waarvan we zeker weten dat het aansluit bij de behoefte.

Technische uitdagingen
Alle apps en games op het gebied van sport en bewegen aan elkaar koppelen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zo ontwikkelde 8D Games met de Hanze Hogeschool Sportbouwer, een app waar kinderen met DCD stap voor stap hun motoriek oefenen. Daarnaast ontwikkelden ze met het UMCG een game die balans traint bij ouderen. Deze “schaatsgame” draait op de computer en maakt gebruik van de Kinect sensor. Technisch, maar ook qua inhoud, zijn ze dus enorm verschillend. Hoe krijg je dat allemaal overzichtelijk in een tool? Daar zullen we de komende tijd onderzoek naar moeten doen. Studenten van Communicatie and Multimedia Design sluiten ook aan bij het project waardoor we breed kunnen onderzoeken en testen.

Businesscase
Naast wat de gebruikers willen en wat er technisch moet gebeuren is natuurlijk ook het belang dat er uiteindelijk een gezonde businesscase op tafel komt te liggen. Want als niemand er voor wil betalen zal het uiteindelijk geen succes worden. Vanuit het gebruikersonderzoek krijgen we al informatie over wie de gebruikers zijn en wat hun wensen zijn en dit geeft ook al richting aan de businesscase. Gaan gemeentes de tool gebruiken om inwoners aan de beweegnorm te helpen? Doen verzekerraars mee om te zorgen dat hun polishouders gezond leven en minder zorgkosten claimen? Of wil de eindgebruiker zelf betalen? Allemaal opties die mogelijk zijn en onderzocht gaan worden.

Kortom: We gaan met elkaar aan de slag om verbinding te maken tussen alle serious games en apps die over bewegen gaan. We willen een aparte laag maken waarin al die verschillende uitkomsten verzamelt worden in één tool die zich adaptief vormt naar de speler.
Want gezond bewegen is van groot belang en op deze manier kunnen we het leuker, makkelijker, veiliger en gezonder maken!

 

Maarten Stevens
8D Games

Meer informatie over het project is hier te vinden.