Groningen, City of (sport)Talent

Wat is het geheim dat Groningen in vergelijking met andere steden nou zo’n aantrekkelijke plek maakt om in te wonen, te werken en/of studeren? Komt dat soms door de vele restaurants en kroegen zonder sluitingstijden? Of zijn het de mogelijkheden voor inwoners om, juist buiten het werk en studie om, allerlei dingen te ondernemen in de vrije tijd? Een bezoekje aan de schouwburg, het museum of een sportevenement in de buitenlucht? Een honderd procent waterdicht antwoord is waarschijnlijk niet te geven, maar Groningen hoort volgens cijfers van de Europese Commissie in elk geval wel bij de gelukkigste grote steden in Europa! Een stad met ruim 200.000 inwoners, en na Tilburg de zevende stad van Nederland. Nog 10.000 inwoners erbij en we gaan ook Tilburg voorbij. De huidige inwoners van Groningen en de oud-Stadjers weten natuurlijk wel hoe fijn het is om hier te wonen. Laten we dit dan met z’n allen vertellen aan niet-Stadjers, zodat zij dit fijne Groningen gevoel ook kunnen ervaren. Sportmarketing en citymarketing helpen graag een handje mee.

Sportmarketing is ook wetenschap
Het sportklimaat in Groningen moeten we zeker meenemen in ons verhaal. Dit is ook in eerder genoemd onderzoek meegenomen en wat dat betreft kunnen de inwoners gewoon hun hart ophalen. De honderden sportvoorzieningen en openbare sportfaciliteiten, de vele sportopleidingen, de sportwetenschap, de sportclubs, het onderwijs en overige sportaanbieders. Het is de maatschappelijke waarde van sport wat dit alles met elkaar verbindt. En daarom is er voor de inwoners van Groningen eigenlijk helemaal geen reden meer om niet te bewegen, of je moet echt niet van de bank willen of kunnen komen. Sport en bewegen heeft een belangrijke rol in de samenleving en levert een grote bijdrage aan de gezondheid, fitheid en het geluk van de Groningers. Het zorgt ervoor dat we met z’n allen gezond ouder kunnen worden en heeft positieve invloed op de aantrekkelijkheid van Groningen. Maar dat enorme sport- en beweegaanbod in Groningen moet uiteraard wel aan blijven sluiten bij de wensen van de Groningers. Hoe? Gewoon door te onderzoeken waar hun behoefte ligt en daar zo optimaal mogelijk op in te springen. En het liefst maak je die plannen samen met de sporters. Dat is sportmarketing, het is net wetenschap. Klantbehoefte peilen en actie. Want daar houden sporters van! Zo blijkt bijvoorbeeld uit recent onderzoek onder de Groningers dat er massaal behoefte is aan één plek waar alles op het gebied van sport en bewegen in Groningen bij elkaar komt. Een plek waar al het sport- en beweegaanbod in Groningen online zichtbaar is, waar je alle sportvoorzieningen kunt vinden en waar sportclubs, sporters en (nog) niet-sporters hun verhalen kunnen delen en elkaar kunnen inspireren. Kortom, Sport050 is geboren. Het platform voor sport en bewegen in Groningen! Van en vooral ook voor Groningers. Uiteindelijk moet dit er natuurlijk wel voor zorgen dat meer mensen in beweging komen en iedereen zijn of haar sporttalent verder kan ontwikkelen. En sporttalent vind je ook nog eens in Groningen.

Iedereen heeft talent
Naast dat sport goed is voor het welbevinden van de medemens, kan sport ook worden ingezet als middel om Groningen naar buiten toe interessant te maken als vestigingsplaats en plek om te leven. Het zogenaamde ‘branding’ van topsport en (talentvolle) topsporters als citymarketing. In de zomer van 2010 had een Groninger ons land hoogstpersoonlijk de wereldbeker voetbal kunnen bezorgen, ware het niet dat de keeper van Spanje in de weg lag. Arjen Robben heeft als sporttalent de gehele jeugdopleiding van FC Groningen doorlopen en zorgt, ondanks die misser, nog steeds voor trotse Nederlanders. En zo zijn er natuurlijk tal van voorbeelden waarbij talentvolle oud-Groningers, elders in het land of in de wereld zich verdienstelijk maken en uitblinken. En ook in Groningen zelf. Want hoe je het wendt of keert, iedereen heeft op zijn of haar manier talent. Sommigen genieten landelijke bekendheid omdat ze een aardig balletje kunnen trappen of zijn een geprezen violiste, weer een ander realiseert een doorbraak in de wetenschap of is een geprezen weerman. Talent is zeker niet leeftijdsafhankelijk. Een oma die prachtige wollen sjaals breidt voor arme kinderen in Oost Europa is wat dat betreft ook een toptalent! Talent is wel beleidsthema overstijgend. Een mooi kapstokje dus om te ‘branden’.

Nu weer even terug naar waar het om ging. Sport in Groningen in relatie tot citymarketing. Topsportclubs, topsporters en talentvolle sporters uit Groningen genieten (inter)nationale bekendheid en zijn de bewegende reclamezuilen voor Groningen. Wie voelt niet de trots als Groninger wanneer Lycurgus voor de tweede keer op rij landskampioen volleybal wordt? Alexander Brouwer een Olympische medaille haalt? FC Groningen de beker wint? Schaatser Chris Huizinga en dammer Roel Boomstra wereldkampioen worden? De dames van hockeyclub GHHC zich veilig spelen en Team 4 Mijl goede hardloopprestaties levert? Groningers zijn trots en dat mogen we best wat meer laten zien aan de buitenwereld. Hier is ook behoefte aan bij de Groninger topsport. Het op de kaart zetten van Groningen als stad voor topsport en sporttalent.

De Gemeente Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG werken vanuit het Akkoord van Groningen samen om Groningen te profileren als kennis-en innovatiestad. Als stad die ruimte biedt voor talent en die aantrekkelijk is om te leven, wonen, werken, studeren. En dus ook om te sporten en om topsport te bedrijven. Want topsport in Groningen betekent dat er bezoekers naar Groningen komen, talent hier kan werken en/of studeren en topsport bedrijven. Dat trainers en sportprofessionals kunnen worden opgeleid en topsportclubs en topsporters optimaal kunnen presteren. Alle ingrediënten zijn aanwezig om Groningen op de sportkaart te zetten. ‘Er gaat niets boven Groningen, City of Talent’. Ik roep iedereen op om vanaf nu het geheim van Groningen niet meer voor ons te houden maar gewoon te vertellen!

​Arjen Boekema
Sportmarketeer
Gemeente Groningen
a.boekema@groningen.nl