Sport & Sustainable society
“Sport is een van de belangrijkste nationale producten en de economische effecten worden steeds meer zichtbaar en, net zo belangrijk, worden ze meetbaar.” -Ruud Koning
Mensen nemen deel aan sport als onderdeel van een gezonde levensstijl en / of bereiken fysiek veeleisende prestatiedoelen. Bovendien creëert sport sociale, culturele en economische voordelen voor de maatschappij. Wetenschappers in Groningen onderzoeken dergelijke bredere kwesties in sport die verder gaan dan ‘sport als een fysieke activiteit’.
Sport & Sustainable Society onderzoek in Groningen omvat een breed scala aan onderwerpen. Deze onderwerpen variëren van het onderzoek naar de marketing effectiviteit rond grote sporten naar de SWOT-analyse van een nieuw type weddenschappenmarkt. Maar ook van een sportdeelname aan kinderen met een verstandelijke beperking van het bestrijden van voetbalhooliganisme. Al deze verschillende onderwerpen zijn verdeeld over drie categorieën. De eerste categorie is Betting Marketing en Sponsoring (bij grote sportevenementen). De tweede categorie is het ontwikkelen van sportbeleid, -law en -infrastructuur. De laatste categorie is het bevorderen van sportonderwijs en participatie van jongeren.
